Seminar invitation Dr Curcio

Credi Group & CLAN

University of Bologna and ISOF-CNR

massimiliano.curcio@unibo.it

Building and Operating Mechanically Interlocked Molecules as Artificial Molecular Machines

The development of nanoscopic devices able to produce different outputs upon applied stimuli is an appealing task towards future nanotechnology applications. In this regard, mechanically interlocked molecules, such as rotaxanes, have recently emerged as strong candidates for artificial molecular machines, due to their ability to associate the motion of the spatially confined components to external inputs provided.

Herein, two rotaxane systems are presented that can behave as light- and/or pH-responsive molecular machines. In both cases, the application of external stimuli triggers the transformation of the parent compound into multiple structures intertwined through complex networks of equilibria. Based on their individual properties, the potential of each network towards the development of complex systems has been thoroughly assessed.

Host: Dr Roberto Esposito, Department of Chemical Sciences, Tel. 674454

• PIANO LAVORO SMART WORKING PERSONALE T.A. SETTEMBRE

Tabella SETTEMBRE  2021 L'accesso agli Uffici e ai Servizi durante il lavoro in presenza del personale T.A. sarà gestito in maniera tale da evitare il sovraffollamento (ad es. previo appuntamento via telefono o mail) e in rigorosa osservanza delle disposizioni di sicurezza previste per l'emergenza sanitaria Covid-19 (distanza interpersonale, ecc.).