INTERNATIONAL WORKSHOP PLASTICS & CIRCULAR ECONOMY 2-3 April 2020

plastic

The idea to organize a polymer-day at Accademia dei Lincei in Rome, comes across the need to honor the memory of Giulio Natta, Piero Pino and Paolo Corradini for the groundbreaking nature of their contribution to PolymerScience. Starting from the invaluable discovery of Ziegler-Natta catalysts and the fundamental intuitions in polymer physics, crystallography and polymerization catalysis, they have inspired in the following 70 years from the discovery paramount innovation involving disciplines spread across industry and academia, which have converged almost immediately to mass production of plastics, while completely revolutionising consumerism in the contemporary and successive generations.

Synthetic polymers are, indeed, extremely versatile materials, with properties encompassing high corrosion resistance, tailored mechanical strength, light weight duty coupled with transparency, low toxicity and high durability. They are used by almost every industry world-wide, including food packaging, medical-tools, space exploration and many others.

The massive production and consumption of plastics today while offering several benefits, represents also one of the greatest environmental problems in the world. Marine litter and microplastics are a source of particular concern nowadays.

This event joining scientists from Accademia and Industry is aimed to highlight the huge progress achieved in Polymer Science, on one hand, and on the other hand to draw attention to the environmental problems generated by misconceptions related to plastic usage, poor end-of-life waste management, incorrect waste disposal rules, insufficient information related to their effective toxicity, degradation chemistry and physics.

The workshop will be also a follow-on meeting of the launch event of the expert group report of EASAC (European Academies Science Advisory Council) on Plastics & Circular Economy, which will be held in Brussels on January 2020.

• TUTELA DELLA SALUTE DI LAVORATORI E ALTRI SOGGETTI CHE FREQUENTANO L'ATENEO

Misure da attuare a partire dal 16/3/2020 - Nota n.28666 del 16/3/2020

• AVVISO A TUTTI GLI STUDENTI ERASMUS+ 2019-2020 ALL'ESTERO O NON ANCORA PARTITI

leggi l'avviso qui

• Sospensione ciclo di seminari "Il mondo del lavoro incontra gli studenti"

In ottemperanza ai DPCM dell'8 e 9 Marzo 2020 volti al contenimento dell'infezione da COVID-19, i seminari previsti per i giorni 16 e 23 Marzo 2020 sono rinviati a data da destinarsi. Calendario

• Informativa per i vincitori Borse Erasmus dalla Prof. Annalisa Guaragna

Ai vincitori di Borsa Erasmus: Cari Ragazzi, mi rendo conto che molti di voi in questo momento avranno delle perplessità riguardo ad un'eventuale partenza per una esperienza Erasmus. Continua a leggere

• Premi accademici per giovani ricercatori

L'Accademia di Scienze Fisiche e Matematiche della Società Nazionale di Scienze, Lettere e
    Arti in Napoli bandisce due concorsi al fine di premiare ricerche significative di giovani ricercatori nel campo delle Scienze Biologiche.
  • ANM - Attivazione corse universitarie linea 633

L'ANM, a partire da giovedì 20 febbraio p.v., attiverà sperimentalmente alcune corse di variante della linea C33 tali da assicurare un collegamento rapido e diretto tra Piazza Medaglie D'Oro e i Plessi universitari di Monte Sant'Angelo, via Claudio e Piazzale Tecchio.
    - Corsa di andata alle ore 7,15 da Piazza Medaglie D'Oro; Corsa di ritorno alle ore 15,00 da Piazzale Tecchio